NVGP

  • Home
  • Wet- en regelgeving
    • Nederlandse wetgeving
      • Warenwet
        • Warenwetregeling Verpakkingen en Gebruiksartikelen
        • Dutch Packagings and Consumer Articles Regulation
      • Raamovereenkomst 2
      • Besluit beheer verpakkingen
    • Europese wetgeving
      • Kaderverordening
      • Kunststofrichtlijn
      • Essentiële Eisen
      • Voedselveiligheid en verpakkingsmaterialen
      • Zware metalen
      • Registration, Evaluation and Authorisation of CHemicals (REACH)
      • Houtverordening (EuTR)
  • Handboek Verpakkingsmaterialen
    • Aluminium
    • Blik
    • Glas
    • Hout
    • Inkten en coatings
    • Kartonverpakkingen
    • Papier
      • Papier: wet- en regelgeving
    • Kunststoffen
      • Kunststoffen: symbolen
      • Meest gebruikte kunststoffen voor verpakkingen
      • Eigenschappen van kunststoffen bedoeld om in aanraking met voedsel te komen
      • Kunststoffen: wet- en regelgeving
      • Kunststofrichtlijn / PIM – Plastic Implementation Measure 10/2011/EC
    • Composteerbare polymeren
      • Composteerbare polymeren: Wet- en regelgeving
    • Barrières in verpakkingen
    • Symbolen & logo’s
    • Keurmerken
  • Voor de leden
    • Brancheafspraak Afvalfonds Verpakkingen
    • Grondstofprijzen
    • Algemene Voorwaarden (NL)
    • Algemene Voorwaarden (EN)
    • Notulen jaarvergadering 2018
    • Jaarrekening 2019
  • Over de NVGP
    • Brancheafspraak Afvalfonds Verpakkingen
    • Benefits voor de leden van de NVGP
    • Nieuws
    • Veel gestelde vragen
    • Contact
    • Lid worden
    • Aangesloten leden
  • Kennisdag Verpakkingsmaterialen
    • Trainingssessies Kennisdag 2020
    • Inschrijfformulier Kennisdag 2020
  • Het nut & de noodzaak van verpakken
    • Verzendverpakkingen
    • Boterverpakkingen
    • Theezakjes
    • Brood
  • NVGP training: Werken aan verpakkingsoplossingen voor commerciële medewerkers
You are here: Home / Geen categorie / 1 op de 3 consumenten wil meer betalen voor duurzame verpakking

10 december 2020 by Erna de Graaf Leave a Comment

1 op de 3 consumenten wil meer betalen voor duurzame verpakking

– maar kennis over wat duurzaam is ontbreekt vaak nog –

Ruim een derde van de consumenten is bereid extra te betalen voor duurzame verpakkingen. Dat meldt het Economisch Bureau van ABN Amro. Twee op de drie consumenten geeft aan hier bij de aanschaf van voorverpakte groente en fruit op te letten.

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden. Daarnaast vinden zeven op de tien Nederlanders het onzin dat komkommers op paprika’s in plastic worden verpakt.

Maar tegelijkertijd vindt de consument het ook erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets waar vaak juist een verpakking invloed op heeft.

Het Economisch Bureau van ABN Amro concludeert dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt.

Zo zou bij de keuze voor een verpakking de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee moeten wegen, net als de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.

Terughoudendheid bij duurzame verpakkingen

Supermarkten en leveranciers van voedsel hebben ook steeds meer aandacht voor duurzame en recyclebare verpakkingen. Maar de duurzame inzet is volgens de economen van ABN Amro niet eenvoudig, omdat ook rekening moet worden gehouden met functionele kenmerken.

Dan gaat het om de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak, kosten en transporteerbaarheid. Ook moet een verpakking voor de consument aantrekkelijk ogen.

Producenten en supermarkten zijn volgens de bank verder terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen daarvan vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel.

Daarnaast zijn afvalverwerkers hier onvoldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.

Meer plastic afval in huis

Verder merken de economen van ABN Amro op dat de coronacrisis er mede voor zorgt dat consumenten 15 procent meer plastic afval in huis hebben. Dit komt onder meer door de verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor thuis.

Deze ontwikkeling is naar verwachting voor een deel structureel doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt.

Andere interessante artikelen

  • Webcast Rethink over toekomstduur van Plastic
    Op 2 november organiseert Rethink de online webcast Future Proof Plastics. Elf vertegenwoordigers uit de industrie, het bedrijfsleven, de overheid...
  • Europese maatregelen Coronacrisis
    De EU is op allerlei manieren betrokken bij het beleid om Covid-19 het hoofd te bieden. De bevoegdheden van de...
  • KLM-catering test recyclen verpakking
    De catering van KLM heeft op de vlucht tussen Amsterdam en Vancouver een cateringservice getest met hergebruikte bakjes, deksels en...
  • Niet-rubber en niet-kunststof verpakkingen en de aangifte Afvalfonds
    Vraag van een lid: De rekenmodule van het Afvalfonds Verpakkingen heeft geen regel waarin verpakkingen van andere grondstoffen (bijvoorbeeld bamboe...

Filed Under: Geen categorie

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

NVGP Lid? Log dan in

Meer informatie over de NVGP?

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

Contactgegevens

NVGP

Duinvoet 36
8242 RB Lelystad
info@nvgp.nl
Tel:+31 (0)85 8780578
Fax:+31 (0)84 8671761
Mob: +31654673690

Advertentie

Laatste nieuwsberichten

  • Online koopgekte resulteert in bergen karton bij afvalverwerkers
  • 1 op de 3 consumenten wil meer betalen voor duurzame verpakking
  • 200 Miljoen voor scholing werkenden
  • Interpack annuleert editie van 25 februari tot 3 maart 2021
  • Wetwijzigingen MKB per 1 januari 2021
  • 1,2 miljoen subsidie voor onderzoek naar productie van plastic uit suiker
  • Dexel helpt voedselverspilling te verminderen
  • Conjunctuur-enquête Nederland
  • Interpack gaat vooralsnog gewoon door
  • Alternatieven voor plastics vaak meer nadelig voor het milieu

Copyright © 2021 · Executive Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in