NVGP

  • Home
  • Wet- en regelgeving
    • Nederlandse wetgeving
      • Warenwet
        • Warenwetregeling Verpakkingen en Gebruiksartikelen
        • Dutch Packagings and Consumer Articles Regulation
      • Raamovereenkomst 2
      • Besluit beheer verpakkingen
    • Europese wetgeving
      • Kaderverordening
      • Kunststofrichtlijn
      • Essentiële Eisen
      • Voedselveiligheid en verpakkingsmaterialen
      • Zware metalen
      • Registration, Evaluation and Authorisation of CHemicals (REACH)
      • Houtverordening (EuTR)
  • Handboek Verpakkingsmaterialen
    • Aluminium
    • Blik
    • Glas
    • Hout
    • Inkten en coatings
    • Kartonverpakkingen
    • Papier
    • Kunststoffen
      • Kunststoffen: symbolen
      • Meest gebruikte kunststoffen voor verpakkingen
      • Eigenschappen van kunststoffen bedoeld om in aanraking met voedsel te komen
      • Kunststoffen: wet- en regelgeving
      • Kunststofrichtlijn / PIM – Plastic Implementation Measure 10/2011/EC
    • Composteerbare polymeren
    • Barrières in verpakkingen
    • Symbolen & logo’s
    • Keurmerken
  • Voor de leden
    • Brancheafspraak Afvalfonds Verpakkingen
    • Grondstofprijzen
    • Jaarstukken 2017
    • Verslag jaarvergadering 2018
    • Algemene Voorwaarden (NL)
    • Algemene Voorwaarden (EN)
  • Over de NVGP
    • Brancheafspraak Afvalfonds Verpakkingen
    • Benefits voor de leden van de NVGP
    • Nieuws
    • Veel gestelde vragen
    • Contact
    • Lid worden
    • Aangesloten leden
  • Kennisdag Verpakkingsmaterialen
    • Kennisdag Verpakkingsmaterialen
    • Trainingssessies Kennisdag 2019
    • Inschrijfformulier Kennisdag 2019
  • Het nut & de noodzaak van verpakken
    • Verzendverpakkingen
    • Boterverpakkingen
    • Theezakjes
    • Brood
You are here: Home / Duurzame verpakkingen & recycling / Kun je de supermarkt op zijn groene ogen geloven?

23 januari 2019 by Erna de Graaf Leave a Comment

Kun je de supermarkt op zijn groene ogen geloven?

Wat eten we? Lidl haalde alle winkels van het gas af, Plus is het duurzaamst volgens imago-onderzoek. Maar welke supermarkt is nu écht het meest duurzaam?

Lidl heeft als eerste supermarkt in Nederland alle winkels aardgasvrij gemaakt, meldde het bedrijf deze week. Het past bij het streven om helemaal circulair te worden. Toch bungelt Lidl altijd onderaan als consumenten gevraagd wordt wat zij de ‘meest maatschappelijk verantwoorde’ supermarkt vinden. Uit de laatste peiling van onderzoeksbureau GfK kwam Lidl als vijftiende uit de bus, met alleen Aldi onder zich. Jumbo stond op 11, Albert Heijn op 8 en Plus voor de vierde keer op nummer 1.

Lidl, met z’n weinig duurzame imago, doet dingen die anderen niet doen of niet durven. Ze verkopen de dier- en milieuvriendelijke eieren van Kipster. Ze stopten als eerste (met Aldi) met de verkoop van energiedrank aan kinderen onder de veertien en gooien de sigaretten eruit. Bij de groente-afdeling kun je een ‘Lidl green bag’, een herbruikbaar groentezakje pakken.

In sommige opzichten heeft Lidl het makkelijk, omdat het alleen eigen merken verkoopt. Als Lidl alle plastic statiegeldflessen wil recyclen kan dat, want al die flessen zijn van Lidl. Dat maakt het makkelijker om een gesloten kringloop voor elkaar te krijgen. Lidl kan, als het wil, snel grote stappen zetten.

Maar als je aan dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier vraagt hoe Lidl het doet, kantelt het beeld alweer. Kipster, dat ook haantjesvlees aan Lidl verkoopt, vinden ze „een fantastisch initiatief”. Mooi ook dat Lidl heeft toegezegd de vleeswaren plofkipvrij te maken en te stoppen met staleend en plofkalkoen. Maar op de kiloknallerlijst van Wakker Dier scoren ze gemiddeld en „meestal komen ze pas in actie als er maatschappelijke onrust ontstaat. Wat ons betreft zijn ze veel te afwachtend”, zegt een Wakker Dier-woordvoerder.

Ook Oxfam Novib, dat naar de arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers kijkt, is kritisch. De vijf grootste supermarkten doen volgens Oxfam Novib allemaal te weinig tegen uitbuiting van boeren en arbeiders. Op deze lijst staan Lidl en AH op gelijke hoogte. Alleen Plus doet het op dit punt ietsje beter.

Met duurzaamheid profileren

Hoe kun je als consument een supermarkt in vredesnaam beoordelen op duurzaamheid als dat bij een pot pindakaas al nauwelijks te doen is? Duurzaamheid is alles van gezondere producten tot schonere distributie. En hoe vergelijk je ze met elkaar? Albert Heijn opende in Purmerend „de duurzaamste supermarkt van Europa”, met op het dak 700 zonnepanelen. Plus maakte „alle supermarkten klimaatneutraal”. En Lidl is dus van het gas af. Maar wie haalt de meeste CO2-winst? En wie scoort het beste als je naar alle onderdelen van het bedrijf – van pindakaas tot personeelsbeleid – kijkt? We weten het niet, want die vergelijkingen zijn er (nog) niet.

Bemoedigend is dat supermarkten een nieuw front hebben om elkaar te bevechten. Niet alleen met lage prijzen, maar ook met duurzaamheid kunnen ze zich profileren. Bij een congres over eerlijke handel hoorden we iemand van de Deense Coop zeggen dat zelfs dát achterhaald zal is. Je moet niet communiceren hoe duurzaam je bent. De consument moet ervan uit kunnen gaan dat alles wat je doet de toets kan doorstaan. Nu alleen nog even een onderzoek dat checkt welke supermarkten dat vertrouwen verdienen en ze niet op hun groene ogen gelooft.

Bron: NRC

Andere interessante artikelen

  • Britse bedrijven sluiten pact tegen single use plastic
    Meer dan 40 grote bedrijven in het Verenigd Koninkrijk zijn aangesloten bij het UK Plastics Pact. Ze hebben beloofd om...
  • Verpakking uit spijkerbroeken
    Schut Papier uit Heelsum heeft een nieuwe papiersoort ontwikkeld op basis van jeansvezels. Dit speciale, blauwe 350 g/m² papier voelt...
  • Waarom voedselverpakkingen onmisbaar zijn
    Verpakkingen dringen voedselverspilling terug, maar tegelijkertijd zorgt de groeiende berg verpakkingsmateriaal voor een afvalprobleem. Susan Hansen (Global Strategist for F&A...
  • Bio-afbreekbare verpakking van bladeren
    Startup-bedrijf Leaf Republic uit Duitsland heeft na drie jaar onderzoek een bio-afbreekbaar materiaal ontwikkeld uit bladeren waarmee het verpakkingen voor...

Filed Under: Duurzame verpakkingen & recycling, Innovatie & trends, MVO

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

NVGP lid? Log nu in

Login to this site requires ssl communication.
Click here to reload the page over ssl.

    Wachtwoord vergeten?

    • Wachtwoord vergeten?
    Loading

    Meer informatie over de NVGP?

    Contactpersoon*

    Bedrijfsnaam*

    E-mailadres*

    Website

    Telefoon*

    Beveiligingsvraag*
    [recaptcha]

    Contactgegevens

    NVGP

    Duinvoet 36
    8242 RB Lelystad
    Tel:+31 (0)85 8780578
    Fax:+31 (0)84 8671761
    Mob: +31654673690

    Laatste nieuwsberichten

    • Presentatie Oerlemans
    • Nieuw lid: Elsinga Beleidsplanning & Innovatie
    • Ontwerpster maakt duurzaam, afbreekbaar alternatief voor verpakkingen
    • Kun je de supermarkt op zijn groene ogen geloven?
    • 3 mln voor Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics NTCP in Heerenveen
    • Dobberende My Little Pony’s in Noordzee bieden kansen voor wetenschap
    • Waterschappen gaan door met de ontwikkeling van een van de meest duurzame bioplastics
    • Ik, Plastic
    • Lost eindeloos herbruikbaar plastic de plasticvervuiling op?
    • Uitvinding van een 100% groene en recyclebare verpakking

    Copyright © 2019 · Executive Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in