Voedingsmiddelenreus Unilever wil in 2025 het gebruik van plastic gehalveerd hebben. Dit zei topman Alan Jope op zakenzender CNBC. Unilever wil niet alleen het gebruik van nieuw plastic drastisch terugdringen, het concern wil ook meer gebruik maken van recycling.
Dat betekent volgens Jope dat al op korte termijn verpakkingen er anders uit zullen zien: verpakkingen worden kleiner, meer geconcentreerd en er komen producten op de markt als de bamboetandenborstel als alternatief voor plastic borstels. Volgens Jope is deze ambitie goed te combineren met de 3 tot 5 procent omzetvergroting die Unilever nastreeft. Sterker nog, Jope ziet de verduurzaming als een belangrijke voorwaarde om harder te groeien dan die 3 tot 5procent.
Minder plastic, wil ook de consument
Volgens communicatiedirecteur Fleur van Bruggen van Unilever Benelux verloopt de terugschaling op twee manieren: het gebruik van nieuw plastic wordt allereerst gehalveerd. Ook wordt voor een derde van de plastics gekozen voor alternatieve materialen en wordt voor twee derde voortaan gebruik gemaakt van gerecycled plastic.
Kortom: meer gebruik van karton en glas, ijsjes die niet meer apart verpakt zijn en het gebruik van navulverpakkingen. Unilever doet dit niet alleen omdat het moet, zegt Van Bruggen, maar ook omdat de consument het echt wil. En het is natuurlijk ook goed voor de business.
Bron: BNR 7 oktober 2019
Zie ook de site van Unilever
Geef een reactie